Powered by Jasper Roberts - Blog

Q & A ANSWERS

2012-11-15 @ 13:42:00
MODE, STIL & SHOPPINGHur blandar man bäst två stilar (rock med preppy)?
Det är faktiskt en svår fråga eftersom jag slutat tänka på att jag måste få in det bohemiska i allt, det kommer ganska naturligt numera. Men ett tips kan vara att blanda in små detaljer som är rockiga för dig. För min del kör jag ju allt som oftast på lockigt hår och stora solglasögonen och det tror jag gör att många ser mig som bohemisk trots att jag klär mig ganska sött/preppy just nu. Hoppas att du förstår hur jag menar!
Hur skulle du matcha dessa?
Båda är superfina men den vänstra är nog mest "jag" och den skulle jag nog matcha till en preppyinspirerad outfit med vippig kjol, en fin blus med söt krage, en snygg axelremsväska och någon slags huvudbonad. Det blir väldigt chict men ändå inte för uppklätt och apssar både på skola och jobb! 
Tips på snygga vinter jackor? 
Det finns hur många snygga vinterjackor som helst där ute men här och här kan du hitta lite inspo på vinterkappor som jag själv tycker är superfina. Några nyckelord som du kan tänka på om du gillar min stil på ytterplagg är: tweed, huva, a-linjemodell, broderier, stickat och rött i alla olika nanser!
Vilket är ditt favoritplagg i garderoben? 
Alla mina tweedjackor! De kan piffa till den allra enklaste outfiten men även klä ner en fin festklänning så de passar till nästan allt och ger destuom den där snygga preppy/retro-looken som jag är så förtjust i!
Kan du lista dina favorit butiker? Gärna 3 i topp eller något sånt, både fysiska och webshopar! 
Jag handlar nästan enbart på nätet så mina tre favoritbutiker just nu är nog Asos.com (de har allt och har riktigt bra leveranstider trots att de ligger i UK), Ebay.com (okay ingen webshop men jag gör ca: 70% av min shopping där) och Sheinside.com.
Kan du ge några tips på vad som ska finnas i varje garderob, en slags bas? Och vad man gärna ska lägga lite extra pengar på och vad som är bra att handla billigt? 
Det är jättesvårt att säga vad en bra basgarderob är för någon annan eftersom den ska vara anpassad efter varje persons unika stil. Den klassiska basgarderoben funkar inte alls på mig utan jag har spetsklänningar och detaljerade tweedjackor i stället för vita t-shirts och kavajer. Man fr helt enkelt anpassa sin garderob utefter sina egna behov och stil! Sedan tycker jag ju även att man ska handla efter sin egen plånbok och inget behöver egentligen vara dyrt för dyrt är faktiskt inte alltid bättre. Jag har billiga plagg som hållt betydligt bättre än dyra så i stället för att lägga ut jättemycket pengar på ett speciellt plagg tycker jag att man ska ta hand om sina plagg/skor/väskor - vädra plaggen i stället för att tvätta om de inte är smutsiga, torka av skor och väskor direkt om de blivit smutsiga, bär rätt skor på rätt yta (ta hellre med klackarna i väskan och sätt på dem när du komemr fram dit du ska så nöter du inte sönder dem o.s.v. Hoppas att mitt svar ger dig lite kalrhet trots att jag inte riktigt svarade på dina frågor hihi.
Vissa tycker ju att mode är ett intresse som tex är töntigt, onödigt och dumt eftersom det handlar om yta och konsumtion, hur ser du på det, och vilka argument har du emot? 
Jag tror inte att så många tycker att ett seriöst modeintresse är löjligt, det är ju en slags konstform även om den tyvärr inte alltid ses lika "fin" som t.ex. klassisk musik, målningar och teater. Men självklart finns det de som tycker att det är en löjlig eller rent utav ytlig hobby men om de skulle veta vad som ligger bakom (oftast är det ju det estetiska som tilltalar) skulle de nog inte säga så. Själv kan jag ju tycka att det är rätt ytligt att dömma människor på grund av det lilla man ser på ytan och jag tycker faktiskt att de flesta intressen/hobbies är intressanta så länge personen bakom brinner för sin hobby!
BLOGGEN & FOTOHur lång tid tog det innan din blogg blev "upptäckt"? 
Jag har ju absolut inte en "storblogg" utan min blogg är en medelstor blogg som jag inte tror har blivit "upptäckt". Jag har helt enkelt bloggat länge (snart 8 år) och fått flera trogna läsare som jag uppskattar enormt och det är nog så min blogg vuxit. Inte för att någon annan upptäckt den utan för att jag dagligen uppdaterar, svarar på kommentarer och faktiskt försöker att interagera med alla mina underbara läsare!
Vad gör en blogg bra enligt dig? 
Det viktigaste för mig är att bloggen känns ärlig och att författaren bakom bloggen har en passion för det den gör. Själv läser jag inte bara modebloggare utan även andra typer av bloggar och det enda som egentligen knyter dem samman är att personerna bakom känns genuina och ärliga i sitt sätt att uttrycka sig. 
Jag funderar på att starta en blogg, men vill inte att den ska bli som alla andra. Din blogg är ju så inspirerande och verkligen rolig att läsa, har du något tips till oss andra för att få bloggen att sticka ut?
Jag tror att en blogg blir unik om personen bakom har en passion för det den skriver och visar upp i sin blogg. Gör man det från hjärtat spelar det faktiskt ingen roll om det finns liknande bloggar för varje människa är unik och har något som gör just dem speciella. Så mitt tips är alltså att hitta något som du är passionerad för (i mitt fall är det styling) och satsa på det!
Är vinnaren av Ray Ban-tävling utsedd?
Alla vinnare skrivs ut i respektive tävlingsinlägg (i bland i separata vinnarinlägg) och kontaktas av mig och företagen via e-post.
Har du någon gång räknat ut hur mycket alla gåvor du får är värt? Du verkar få galet mycket grejer/presentkort?
Nej jag har inte räknat ihop det :). 
Som någon ovan skrev. Du verkar få otroligt mycket kläder och grejer gratis. Skattar du för det? Eller behöver man inte det?
Som jag förstått det finns det inga riktigt tydliga regler för det ännu och eftersom jag inte driver bloggen som företag är det en svår fråga. Men jag hoppas och tror att Skatteverket håller på att ta fram tydliga regler som vi bloggare enkelt ska kunna följa i framtiden, även för oss med mindre bloggar som inte driver dem som företag!
Gillar din blogg och din personlighet! Tänker du nån gång på kläder att köpa eco? Jag har själv en modeblogg å börjar tänka lite på detta! Vi borde uppmärksamma detta mer! Kram
Tusen tack för fina ord! Tyvärr tänker jag inte så mycket på att köpa ekologiska plagg just nu utan är rätt dålig på det. När det kommer till mat är jag bättre men jag har tyvärr inte kommit dit när det kommer till kläder eftersom jag inte tycker att utbudet är tillräckligt bra. Second hand gillar jag dock och det bästa jag vet när jag reser r att spana in second hand-butiker!
Vad har du för objektiv till dina outfit bilder? Och hur får du dom så suddiga (i bakrunden) och fina?
När vi fotar utomhus fotar vi med Canon EF 135 mm f/2.0 och det är riktigt bra. Om du vill ha suddig bakgrund så ska du ha låg bländare och fota gärna med stativ så att det du vill ha skärpa på blir så skarpt som möjligt!
MAT & HÄLSAJag skulle vela veta hur ditt hälso- och träningsliv ser ut. vad äter du/ äter inte? är du nyttig/onyttigt? tränar du/ tränar du inte? 
Just nu försöker jag att få in mer rutiner i mitt liv då jag stressat lite för mycket i år och mina matvanor inte varit bra och jag gått ner i vikt trots att jag ätit mer "skräp". Jag försöker att äta mer bra mat nu så att jag ska få i mig all näring men det slinker absolut ner både godis och chips några gånger i veckan eftersom jag inte kan låta bli ;). Själv tycker jag att jag är onyttig men om jag skulle jämför mig med andra är jag nog inte det utan det är bara det att jag förrut var superstrikt och supernyttig och nu är lite mer relaxad kring godis och sånt. När det kommer till träning så går jag bara morgonpromenader och tränar alltså inget i dagsläget.
Hej Anna, jag vet att det här kanske är på gränsen till för privat, men eftersom jag själv haft liknande problem är jag intresserad, så chansar jag med min fråga. Du behöver bara svara om det känns bra såklart. Jag kommer ihåg att jag läst i din gamla blogg att du tidigare haft ätstörningar. Hur är ditt förhållande till vikt och mat idag?
Ja jag har haft en ätstörning och som säkert de flesta vet som haft en ätstörning så finns det alltid en liten del av den kvar. Jag kan fortfarande få "dumma" tankar som poppar upp när jag är extra trött men skillnaden i dag mot för förr är att jag på något sätt kan koppla bort dem och ändå äta en godisbit trots att jag känner mig "tjock" (vilket jag vet att jag inte är, jag skulle snarare behöve gå upp ett par kilo). När det kommer till mat har jag fått en liten skada sen åren med svält och det är att jag enbart äter det jag är sugen på och tycker är gott för stunden eftersom jag straffade mig själv i så många år och inte tillät mig själv att äta det jag kände för. Detta har resulterat i att jag i bland äter lite väl enformigt och i bland kan byta ut mat mot godis (så dåligt, jag vet) men det är något jag jobbar hårt med nu eftersom jag vill ha en kropp som orkar och jag vill absolut inte få diabetes bara för att jag låter mitt stackars blodsocker åka karusell dagligen. Så summa summarum är väl att jag egentligen är lite som de flesta andra men måste tänka lite extra på att få i mig mat regelbundet så att både kropp och knopp orkar tänka sunt!
Tränar du mycket, i så fall vad? 
Tyvärr tränar jag inget alls just nu men går en promenad på 30-40 minuter varje dag (ingen power walk utan en hederlig promenad). Dock har jag börjat få väldigt ont i ryggen på sistone så jag ska köpa ett gymkort och träna några i veckan så att min kropp får lite mer styrka.
PERSONLIGTVad jobbar du som?
Min huvudsakliga sysselsättning är universitetsstudent på 100 % men sedan jobbar jag ju med bloggen och extrajobbar på The studio. Jag hoppas även in som stylist i bland och önskar att jag fick göra det oftare! 
Hur ser en perfekt dag ut?
Oj, svår fråga! Men okej, en perfekt dag är nog en varm sommardag då både jag och Micke är lediga och vaknar på ett strålande humör. Vi äter mysfrukost framför någon serie, taer en skön långpromenad och sedan bär det av till havet för bad och solning hela dagen! På kvällen går vi ut och äter på TC:s uteservering och äter sedan varsin glass på väg hem från restaurangen. Mer än då behövs inte för får jag bara känna värme och kärlek är jag nöjd!
Sommar, Vinter, Vår eller Höst?
Jag är en riktig sommarmänniska men gillar även hösten. Vintern är min värsta årstid och på våren blir jag konstigt nog oftast lite deppig, har ingen aning om varför!
Vart i Umeå bor du?
Jag bor Öst på stan, världens bästa stadsdel hihi ;)
Emma undrar vad du har tänkt ge mig i födelsedagspresent?
Det får Emma se när hon fyller år ;).
Jag undrar även vilka slags böcker du brukar läsa (inom vilket genre)? Samt vilken din all timers favoritbok är?
Jag läser mestadels böcker som handlar om verkliga händelser samt reportage, biografier och dokumentärer. Nu har jag även gett mig in på att läsa ett par klassiker så Kafka, Orwell och Dostojevskij är några som ska avklaras!
Jag ska åka på en språkresa till Frankrike i sommar med EF, så jag tänkte fråga vad du tyckte om dem eftersom jag vet att du har åkt med dem till Chicago. Det vore superkul att veta! 
Jag var så nöjd med min resa med dem! Allt i från kontakten innan till ditkomst, boende och skola gick toppen och jag kände hela tiden att jag hade någon att prata med om jag avr osäker på något. Där jag bodde hade vi en EF-ansvarig som gick med oss till skolan första dagen och behövde jag hjälp med något kunde jag bara knacka på hans dörr och få svar direkt. Jag trodde inte att allt skulle gå så smidigt som det gjorde eftrsom jag var helt själv i ett land på andra sidan jorden men jag kände mig aldrig otrygg och det var tack vare att EF hade ett så bra nätverk både kring boendet och vid skolan!
Reser du mycket? Vilket är ditt favorit land/stad som du besökt?
Ja jag reser rätt mycket just nu eftersom jag vill passa på innan det är dags för kids och alla våra pengar kommer att gå till blöjor (hörde att blöjor kostar ca: 3000:- i månaden - dyrt!). Av de städer jag besökt hittills är nog Chicago och Paris mina två storfavoriter och de har båda fått en stor plats i mitt hjärta. Chicago eftersom det är en av de ballaste/vackraste/vänligaste städerna jag någonsin besökt och paris eftersom den staden ge mig mer inspriation än något annat!
Vilka länder har du varit i? 
Sverige, Finland, Danmark, England, Schweiz, Bulgarien, Italien, Grekland, Frankrike, Spanien & USA (plus mellanlandningar i Tyskland och Norge men de räknas väl inte?).
Av vilken anledning är du vegetarian? 
Det är helt och hållet på grund av att jag tycker att köttindustrin är rent ut sagt förjäklig och jag började må illa av att äta kött till slut. Jag saknar dock själva smaken/konsistensen för jag tyckte om kött men å andra sidan finns det superbra vegetariska alternativ som funkar minst lika bra!
Jag undrar hur man vet att den man är ihop med är "the one"? Är det någon speciell känsla att den här människan vill jag vara ihop med resten av livet? Visste du redan från början att Micke var din "the one"?
Jag tror att varje människa kan ha flera som är "The one" så om man mister en som känts som den rätte tror jag absolut inte att det är kört! För mig och Micke var det rätt från första stund men vi hade haft kontakt på nätet innan så vi "kände" varandra lite och Micke var nog redan kär i mig innan han ens sett mig bara på grund av min personlighet. Det är nog ganska ovanligt att man blir tillsammans så snabbt som vi blev men jag var ung och oförstörd (hade aldrig haft ett riktigt förhållande) så vi kastade oss in och det har ju faktiskt fungerat riktigt bra så ett tips kan ju vara att våga satsa. Okej att man kan bli sårad men man får även tänka att det är så mycket lättare att hitta rätt om man faktiskt vågar och inte spelar en massa spel!
Taggar: Fashion blogs, Food, Health, Q & A, Styling;
Kategorier: Q/A 7

Kommentarer:
#1: thesadbox
2012-11-15 @ 13:54:50

Åh så underbar du är & så roligt att få läsa lite mer om dig och vad du tycker och mina favoriter var nog de personliga frågorna, mest för att jag, liksom du, är intresserad av personen bakom bloggen. Vilken tjej du är Anna! Kram

Svar: Gulle du! Jag tycker också att det bästa med en blogg är att få lära känna personen bakom, det är nog därför din blogg är en av mina favoriter babe <3. kram
ANNAWII

#2: Emma says
2012-11-15 @ 14:00:59

nu vet ju jag allting om dig redan men lusläste ändå för att få veta det svaret jag inte visste, och inte fan blev jag klokare av det. Haha, sämsta svaret på vad jag ska få i födelsedagspresent. hmpf!!!!! <3

Svar: hihi det är i alla fall något bra! Tror du behöver det! Sedan så tror jag inte att du skulle vilja att jag skrev ut det är haha ;)
ANNAWII

#3: Sara
2012-11-15 @ 16:10:49

Oh :( I would like to read those questions and answers in english....or i'd like to know swedish...hihihi

Svar: Awww I'm sorry but nobody asked me any question in english so I just answered them in swedish. Hugs dear
ANNAWII

#4: Lotta
2012-11-15 @ 17:06:09

himla bra svar! :)

Svar: Tack finis!
ANNAWII

#5: annaaaa
2012-11-15 @ 17:47:21

Guud vad kul att läsa lite mera om dej :P



Svar: Kul att du tycker det :)
ANNAWII

#6: Denise
2012-11-15 @ 18:42:28

Jäklar vad de ungarna lär skita!!! Haha. Blöjor kostar ca 100:-/paket beroende på märke. Varje paket innehåller ca 55 blöjor. Det går oftast 5-8 blöjor per dygn. Så det är inte så dyrt :) Det blir 3-5 paket i månaden.

Svar: hahaha okay, jag fick höra att en blöja kostade 3 kr st så jag fick lätt panik haha ;). Nu kan jag slappna av lite mer hihi
ANNAWII

#7: Vanja
2012-11-15 @ 20:44:31

du verkar vara en helt underbar person.

Svar: Gulle du och detsamma <3
ANNAWII

Min profilbild

Kontakt samarbeten: annawiiblog@gmail.com »

bloglovin

Arkiv

2024:

01 02 03 04

2023:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2022:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2021:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2020:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2019:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2018:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2011:

02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
RSS 2.0