Powered by Jasper Roberts - Blog

A NEW LIST

2013-04-30 @ 17:44:50

Lista lånad av the one and only "The sad box"!

Kan du nämna tio random facts om dig själv?1. Jag bryr mig väldigt mycket om mina nära och kära och skulle nog vilja påstå att jag ofta sätter dem framför mig själv. Dock tänker jag att det i slutändan även gör mig lycklig också eftersom jag blir lycklig om de är det!
2. Mitt favoritmål på dagen är frukost och om jag fick skulle jag kunna äta frukostmat (havregrynsgröt eller kesella med bär) till frukost, lunch och middag. Som tur är har jag en kille som ser till att jag varierar mig mer än jag vill haha ;).
3. Jag är sjukt stolt över mig själv som börjat träna och trots att jag fortfarande använder "flugvikter" känner jag mig så cool när jag gör övningar som prison curls och bänkpress.
4. Jag älskar att se film i sängen med våra stora prydnaskuddar kvar i sängen (vi tar bort dem när vi sover) för då känns det som att vi är på hotell och jag älskar hotell. Hade jag pengar skulle jag fasiken kunna på bo på ett hotell för jag tröttnar aldrig haha.
5. Min favoritserie nummer 1 är "Game of thrones" och mina favoritkaraktärer är "Khalessi" och "Tyrion Lannister". Lillkungen gillar jag allra minst...
6. Jag hatar (verkligen HATAR) rasism och främlingsfientlighet. Blir så förbannad att det fortfarande finns de som dömmer människor på grund av hud- och hårfärg, religion, etnicitet och språk. Har vi inte kommit längre i utvecklingen?
7. Jag handlar inte på H&M och Zara sedan dokumentärerna/reportagen om dem kom förra våren och i höstas (därför ni inte ser något därifrån i mina kollage i bloggen). Och ja, jag vet att jag inte är perfekt men om alla gör något i stället för inget så är vi en bra bit på vägen!
8. Jag är smått besatt av youghrt så när vi är utomlands försöker jag hinna testa så många jag bara kan. I Paris fastnade jag alltid vid youghurthyllan i matvarubutiken och hade inte Micke varit me doch skyndat på mig hade jag nog stått kvar där än haha ;).
9. Jag är en "antingen eller"-människa. Antingen superhypad eller superseg, antingen superorganiserad eller rörigats i världen, antingen supereffektiv eller superlat. Det finns ingen mellanläge och därför försöker jag alltid att göra så mycket jag bara kan under mina "uppåt"-perioder så att jag faktiskt får vara seg när jag är i en "neråt"-period. 
10. Förrutom yoghurtbesatthet är jag även besatt av glass och mitt drömjobb vore att få ta fram nya smakkombinationer för jag tycker ärligt talat att de flesta (med undantag för Ben & Jerrys) är alldeles för fega. Om någon undrar önskar jag mig en glassmaskin i födelsedagspresent för då kan jag göra alla smaker jag saknar!

Kan du nämna fem grejer som gör dig glad just nu?1. Att jag och Micke är lediga tillsammans i dag.
2. Att det var Cookie vi fick när vi köpte katt för vi passar så extremt bra ihop. Hon älskar mig, jag älskar henne och vi båda älskar att myspysa ihop hihi.
3. Att det är mindre än två månader kvar till min och Mickes Barcelona-resa. Yey!
4. Att jag och Micke ska gifta oss om mindre än tre månader. Dubbelyey! (Bildkälla)
5. Att jag fortfarande har nästan halva Zlatan-boken kvar att läsa. Älskar när jag hittar bra böcker som fångar upp mig på direkten!

Vad är det svåraste du har upplevtJag har gått igenom en del jobbiga saker men det finns nog inget värre än att mista någon man tyckt väldigt mycket om. Som min älskade mormor och min käre vän Erik. Det var riktigt tuffa perioder i mitt liv då jag mer eller mindre gick ner mig i mitt "mörka rum" (tro det eller ej men jag har ganska mycket mrker i mig trots att jag är en positiv person).

Hur ser en typisk dag ut för dig?Cookie börjar försöka väcka mig vid 3-tiden så det är en ständig kamp varje morgon om att åtminstone få sova fram till fem. Vid halv sex brukar jag gå upp och då intas oftast frukostgröten framför SVT eller Nyhetsmorgon. Sedan går jag på en morgonpromenad när Micke går till jobbet (man måste ta alla chanser man har att få umgås med varandra då vi går om varandra på kvällarna) och därefter bloggar/jobbar jag lite innan det är dags för skola. Efter skolan brukar jag skynda hem för bus med Cookie och sedan är det träning med min fina vän Sandra. Kvällarna spenderar jag oftast hemma efterosm jag är så sablarns trött på grund av lilltjoppans tidiga väckningar haha ;). När jag läser detta inser jag att det låter sjukt tråkigt men som tur är har jag inte så många fler rutiner än väckningen, frukosten och promenaden, i övrigt ser dagarna ganska olika ut för mig som pluggar. 

Om du var ett djur, vilket djur hade du varit då?En kattunge så klart! Har stundvis världens överskottsenergi medan jag andra sekunden ligger ner och mer eller mindre spinner när Micke ger mig fotmassage haha ;). Micke skriver även upp på att jag är som en kattunge och han skrattar ofta åt det haha.

Nämn fem bra saker som du har åstadkommit1. Jag har snart gått sammanlagt 5 år på Universitetet (om man räknar in sommarkurserna)
2. Jag har tagit mig ur anorexi som är en fruktansvärd sjukdom
3. Jag har börjat träna för min hälsas skull och är så sjukt stolt över det!
4. Jag har behållt mina två bästa vänner i 27 år, det är fasiken en bedrift från oss alla tre!
5. Jag har utvecklat mitt foto det senaste året och får väldigt mycket beröm av Micke vilket känns stort då han ärså förbaskat duktig!

Om du hade en superhjälte-kraft, vad hade det varit och vad hade du gjort med det?Åh vad svårt! Får jag vara egoistisk skulle jag nog välja att kunna flyga eller bli osynlig för då skulle jag kunna resa massor. Om jag däremot ska "save the world" skulle jag nog välja att vara som Batman så att jag kunde skydda oskyldiga människor. Tycker det är fruktansvärt att så många oskyldiga människor får lida för några få idioters beslut och ärelystnad... (Bildkälla)

Taggar: BFF, Batman, Birma kitten, List, My bohemian wedding, Super hero, Yoghurt, breakfast;
Kategorier: BLOGGLISTOR 11

Kommentarer:
#1: Mia
2013-04-30 @ 17:09:39

Måste bara säga att det känns väldigt tråkigt att du dömer bort H&M på grund av en dokumentär som var vinklad för att ge bra TV. Speciellt när H&M är ett av de företag som jobbar allra hårdast för att ändra på de lagar och regler som gäller i produktionsländerna, till exempel när det gäller lönerna som i höstas. Att H&M lägger ner enorma resurser på att utbilda arbetarna på "sina" fabriker om vad de har för rättigheter ges inget utrymme alls i media. I dokumentären som sändes klipptes massor av material bort där H&M berättade om sitt arbete, till exempel vid presskonferensen där Karl-Johan Persson svarade på många frågor från reportern. Svar som sedan klipptes bort för att de ville ge sken av att H&M undvek att svara på deras frågor. Jag tycker att du ska göra lite efterforskningar på de företag som du ofta tipsar om - till exempel Romwe och Sheinside. Tror du på allvar att deras produktion är bättre? Att de gör någonting för att påverka miljön för arbetarna på sina fabriker? Om media skulle ha samma häxjakt på andra företag som de har på H&M skulle vi få se och höra betydligt värre saker, det är jag helt säker på. Hade varit intressant att höra vad du tycker om detta. Varför handlar du på Romwe till exempel och vad vet du egentligen om deras produktion, vad de gör för att förhindra barnarbete, för att höja arbetarnas löner etc?

Svar: Jag har absolut inte sagt att jag är perfekt men ju större företag desto större krav tycker jag att vi bör ha på dem. De har ju faktiskt resurser att göra förändringar som i slutändan även kan förändra de mindre företagens produktioner då kraven höjd av konsumenter och lagar. Jag vet att H&M gör jättemycket bra rent miljömässigt och det tycker jag är grymt bra! Vet att deras satsning på ekologiska material är bland de bästa (om inte bäst kanske?) av budgetkedjorna. Just därför tycker jag att vi ska ha höga krav på H&M för jag vet att de är ett företag som faktiskt kan sätta press om vi, som konsumenter, sätter press. Det tror jag tyvärr inte att mindre företag har samma möjlighet att göra så för mig känns det rätt att starta i den änden. Sedan dömmer jag ingen annan som gör på andra vis, vi måste alla göra det som känns rätt för oss!
Och när det kommer till media kollar jag så klart på båda sidor men bara i dagarna har det ju framkommit nya saker kring detta och om hur arbetarna faktiskt har det. Man kan ju inte bara lyssna på H&M:s version för de vill ju så klart framställa sig själv på ett visst sätt!

Jag tar aldrig upp för kommentarer som din, tycker det är roligt när man kan diskutera på en vettig nivå, tyvärr är det inte alla som klarar det utan personangrepp och smutskastning på internet men du gör det med bravur!

Ha en fin Valborgskväll och tack för en bra kommentar!
ANNAWII

#2: Mia
2013-04-30 @ 17:12:59

Inget ont mot dig som person såklart, du verkar otroligt trevlig och har en fantastisk blogg. Jag ifrågasätter bara hur du väljer vilka företag som är okej eller inte att handla från... Alla är ju inte lika "roliga" måltavlor som H&M när det gäller påhopp från media, som du säkert förstår med tanke på din utbildning. :)

#3: Anonym
2013-04-30 @ 17:16:38

Vad roligt att få veta mer om dig. :-)

#4: Hanna
2013-04-30 @ 17:18:03

Det var jag som var den anonyma kommentaren ovan.

Svar: :D
ANNAWII

#5: Julia.
2013-04-30 @ 17:36:45

Va fin du är!

Svar: Tack rara!
ANNAWII

#6: thesadbox
2013-04-30 @ 17:46:36

hihi söta du, så himla roligt att läsa dina svar, alltid <3

Svar: Gulle du!
ANNAWII

#7: JUNITJEJ
2013-04-30 @ 19:03:00

Underbar lista!

Svar: <3
ANNAWII

#8: Gabriella
2013-04-30 @ 23:08:20

Åh, alltid lika härlig och intressant läsning! Tack=)

Svar: Tack söta du <3
ANNAWII

#9: Minsan
2013-05-01 @ 00:03:43

Hej Anna, Jag började läsa din blogg för ett par veckor sen och jag måste bara säga att du verkar vara en sjukt gullig tjej. Jättefin blogg och du har en supersnygg klädstil. Skulle vara roligt om du skulle vilja visa vad du har i garderoben om du inte redan har gjort det.

Svar: Hej finis! Vad kul att höra, blir jätteglad!! Jag ska försöka få ihop ett sånt inlägg men jag har tre olika platser i lägenheten som jag har kläder på så får kanske dela upp det på tre inlägg hihi :). Kram
ANNAWII

#10: Vanja
2013-05-01 @ 10:13:52

Det är roligt när du är personlig, och det är bra att du inte är det jämt. Man ska bara skriva det man känner sig bekväm med. Så löjligt att säga sådant här men det är ofta jag känner igen mig i dig och delar åsikter, trots att du är mycket äldre än mig(fast det spelar väl inte så stor roll, kanske). Ibland brukar jag önska att jag kände dig haha för du verkar vara en sån himla fin människa som jag skulle trivas med, och så länge du bloggar kommer jag fortsätta läsa din blogg. Både för att den är bra och för att du är den du är! Många kramar! <3

Svar: Åh vad kul att höra vännen! Känner att jag nu hittat en bra balans mellan att vara personlig och ändå känna att jaghar min integritet kvar :).
Du verkar vara en sådan fin och smart tjej. Önskar att jag hade varit lika klok som du är när jag var i din ålder. Du verkar väldigt mogen och ödmjuk!

Stor kram vännen <3
ANNAWII

#11: Anna ▲
2013-05-01 @ 13:06:12

Jag är också väldigt skeptisk till att handla på Zara efter de där dokumentärerna som gick förra våren. Själv ratar jag Vero Moda och hela Bestseller kedjan totalt efter att ha jobbat där i nästan 4 år under VIDRIGA omständigheter. FY FAN säger jag bara hur de behandlar sin personal och utnyttjar dessa unga tjejer som så gärna vill ha ett jobb i butik. De utövar vuxenmobbning och utfrysning, skiter i avtal och rättigheter och som toppat på det är deras kläder av riktigt dålig kvalité!

Svar: JaMen åh vad trist att det verkar vara så på så många butiker. Blir så less! Som tur är handlar jag väldigt sällan på Vila så de får hamna på bojkottlistan då också!
Kram vännen
ANNAWII

Min profilbild

Kontakt samarbeten: annawiiblog@gmail.com »

bloglovin

Arkiv

2024:

01 02 03 04

2023:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2022:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2021:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2020:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2019:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2018:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2011:

02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
RSS 2.0