Powered by Jasper Roberts - Blog

READER'S REQUEST - FÖRÄLDRALIVET

2016-05-05 @ 19:52:00
Fina Isabella ställde denna fråga:
"Hade varit spännande att höra vilka förväntningar du/ni har på föräldralivet. Jag kommer själv ihåg hur man tänkte hur det skulle bli och vad skulle göra :). Ex samsova/inte samsova, förskola, mat etc. 
Skrattar åt mig själv när jag tänker tillbaka :) 
(Sen insåg man bebisar inte kommer med manual och att dem inte brukar vilja samma sak som föräldrarna men det är ju en annan historia haha)."
Åh vilken rolig fråga/idé till ett blogginlägg! Vi har ju, precis som de flesta andra blivande förstabarnsföräldrar, både förväntningar och tankar kring hur vi vill göra. Däremot är jag så pass gammal och har så pass många vänner med barn att jag vet att det inte alltid blir som man tänkt sig så vi kommer inte vara nitiska utan försöka ta det som det kommer och göra det bästa av det. Vi har i allafall några punkter som är viktiga för oss och det är att försöka undvika godis/socker/läsk så länge det är möjligt hemma, utmana barnets smaklökar så att det inte blir som jag och Micke när vi var små för vi åt inget "konstigt" haha, inte överösa barnet med leksaker utan försöka hålla det till 4-5 stycken leksaker som används och sedan kan man byta ut dem mot gamla som vi förvarar i ett förråd, våga pusha barnet med kärlek så att det känner sig så pass tryggt och säkert i sig själv att den vågar ta för sig, lära ut våra värderingar om alla människors lika värde och så vidare.
När det kommer till mer praktiska saker har vi inte kommit så långt men jag tänker att de tankarna kommer komma upp allt mer och då pratar vi om det. Än så länge är vi överens om allt och vi vill gärna ge vårt barn en liknande uppväxt som båda vi fick med mycket lek, mycket kärlek och inte så förskräckligt mycket TV/skärm-tid. Det blir säkert jättesvårt i dag eftersom utbudet är helt annat men jag hoppas att vi kan lära vårt barn att leka själv för det tror jag utvecklar ens fantasi något enormt! Vi vill även försöka dela föräldradagarna så lika det går och det hoppas och tror jag kommer att gå ganska bra då jag jobbar halvtid koncentrerat på väldigt få dagar. Är så glad att Micke vill vara hemma så mycket som möjligt med vår lilla skatt och det förstår jag för jisses vad vi längtat efter denna lilla filur ♥. 
I övrigt så pratar och diskuterar vi mycket kring uppfostran och hur vi ska hantera olika situationer i framtiden då det kan vara bra att vara överens men man kan inte allt och framförallt inte framtiden. Vi får helt enkelt ta varje situation när den kommer och förhoppningsvis är vi lika överens då som nu. Grundtanken är i alla fall att inte skämma bort barnet med materiella saker, lära den tidigt om alla människors lika värde och att ge den massor av kärlek så att den känner sig trygg!
Hur tänker ni kring det här?
Tipsa även gärna om vad ni vill läsa mer om i "Reader's request"
Taggar: Allas lika värde, Bli föräldrar, Föräldralivet, Gravid, Kärlek, Pregnancy, Värderingar;
Kategorier: GRAVIDITET READERS' REQUEST 6

Kommentarer:
#1: Anonym
2016-05-06 @ 10:07:39

Vad intressant att ni vill ha "få" leksaker när man enligt blogg kan man få (iaf jag) bilden av att ni konsumerar /shoppar väldigt mycket?
Bara en reflektion :) tycker själv det är svårt att hitta en bra balans i konsumtionen. Svara bara om du vill menar absolut inget illa :)

Svar: Det handlar väl om hur vi själva är uppfostrade och att vi vill att våra barn också ska värdesätta saker mer än vad man gör man man får allt man pekar på. Sedan konsumerar Micke väldigt lite och det mesta jag konsumerar är ju pressutskick. Är dock fortfarande lika tacksam nu för saker jag får som jag var när jag var liten så jag tror att det sitter i genom hela livet, att inte ta något för givet och att uppskatta det man har. Förstår du?
ANNAWII

#2: Ida
2016-05-06 @ 13:13:46

Kul att läsa! Just uppfostran är ju ett stort ämne med många olika sidor! Vi försöker uppmuntra känslor, fantasi och vilja och peppa och stötta. Självklart säger vi ifrån när vår son ex slåss eller kastar men försöker i stor mån undvika konflikter som kan uppkomma. Humöret går upp och ner ändå på en tvååring ;) Mat går upp och ner, vår fick börja äta sin mat själv vid 7-8 månader, vi har nästan aldrig matat utan i början åt han med händer och nu med kniv och gaffel :) Inte kört med barnmat utan han har fått äta det vi ätit med viss modifikation ex saltfritt innan 1 år. Han har aptit för det mesta och tycker om väldigt mycket olika mat men tror detta är också personlighetsbundet hur barnen äter och vad de tycker om, såklart kan man styra vissa saker men inte allt! Jag är glad vi litat och litar på honom att han kan göra mycket själv och han är väldigt framåt och viljestark! Leksaker har vi också försökt att begränsa men han har ändå mycket men kanske mindre än jämnåriga kompisar.. Nu är det mest utelek som gäller ändå för honom :) Han är en egen individ och vi tänker mycket på att respektera hans vilja och integritet samt stötta honom. Och såklart visa kärlek och uppskattning. Vi försöker föra en dialog och inte bara för att vi är föräldrar ga makt över allt, vissa saker måste vi ju dock bestämma och göra trots att han inte vill men då försöker vi i den mån det går förklara och förbereda innan. Hittills verkar det fungera iallafall men han är fortfarande väldigt impulsiv och gör saker han vet han inte får, ex slåss. Men tror sånt lugnar sig när de lär sog hanterasina känslor bättre. Genus tänker vi också mycket på. Jobbar natt så har mycket ledigt och tid med honom hemma och pappan jobbar borta vissa veckor men har iallafall långa ledigheter under året. Blev mycket text men känns som detta är något man kan prata om i evigheter ;) Ida

Svar: Åh vad roligt att få läsa om en som redan har barn också!
Låter som att ni har hittat ett superbra sätt för er som funkar. Det är ju det man vill - hitta ett bra sätt som funkar för sin familj och som gör att barnet får utvecklas på sitt sätt :).

Kram
ANNAWII

#3: Mia
2016-05-06 @ 21:39:40

Håller med om mycket av vad du skrivit. Vår son äter helst maten själv och utforskar, känner och smakar helt i sin egen takt. Vi tänker också på att leva så giftfritt som möjligt och undviker tex barnleksaker i plast. Vi äter även bara ekologisk mat och använder så "rena" produkter som möjligt till vårt barn (tex ekologisk avokadoolja istället för babyolja, ekologisk ringblomssalva och ekologisk blöjor)

Svar: Vad härligt att höra! Jag tror också man måste låta de få äta och utforska i sin egen takt och inte bestämma åt dem vad de gillar och inte. Man får helt enkelt inte stressa dem så mkt!
Kram
ANNAWII

#4: Angelique
2016-05-07 @ 17:14:01

Nu är jag väldigt långt ifrån att skaffa barn men det du beskrev lät ändå ganska likt det sättet jag förmodligen kommer vilja uppfostra framtida barn på :) jag tycker att du verkar så snäll och ödmjuk och det kmr säkert ert barn ta efter också :)

Svar: Men vad gullig du är! Jag hoppas verkligen det och vi kommer göra vårt bästa för att få ett barn som får bra värderingar och som uppskattar det lilla i livet <3.
Kram
ANNAWII

#5: Alexandra
2016-05-09 @ 09:38:39

Jag har bf 14 juli med vårt första. Vi tänker precis som ni kring godis/läsk och onyttig mat. Kommer försöka hålla barnet borta från ipad, datorer och tv och istället vara ute och röra mycket på sig. Samt göra allt för att ge dem bra självförtroende och en trygg grund att stå på.

Svar: Åh grattis! Och vad härligt att fler tänker som vi. Jag älskade ju min barndom just för att vi var ute och lekte i stället för att sitta vid en skärm och det var verkligen något speciellt med godis och sånt. Pizza var ju för fasiken festmat och åts typ 1 gång per år haha ;).
Kram
ANNAWII

#6: Anonym
2016-05-09 @ 09:55:17

Hej. Jag tänkte precis som du innan jag fick min son som idag är 2,5. Väldigt noga med allt de första två åren men nu har jag slappnat av lite. Vi har varit noga med sötsaker och skärmtid. Dock får man vara försiktig så man inte skapar ett sug i sitt barn som lockas av sötsaker, ipad och tv. Han fick titta på Babblarna ibland från ca 10 månaders ålder. Vid 1,5 fick han se på Bolibompa. Han har fått smaka tårta på sina kalas och tyckt det är alldeles för sött då han inte är van vid sötsaker så där är det en lättnad för oss! Han får ett kinderägg och glass ibland och bi är väldigt noga med tandborstningen. Eftersom han får det ibland (läs: sällan) så frågar han heller aldrig efter det. Tror att var och en får känna efter hur det går i deras familj eftersom alla barn är unika. Det jag inte tror på är strikta förbud för det tror jag skapar motsatt effekt.

Svar: Ja man får inte låta det ta över utan ha vissa regler men inte låta dem styra ens liv. Tror det kommer naturligt när lillan väl är här <3.
Det låter som att ni har en jättebra balans och det är det vi med vill ha <3.

Kram
ANNAWII

Min profilbild

Kontakt samarbeten: annawiiblog@gmail.com »

bloglovin

Arkiv

2024:

01 02 03 04

2023:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2022:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2021:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2020:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2019:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2018:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2011:

02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
RSS 2.0