Powered by Jasper Roberts - Blog

HUR GÖR NI MED SÖMN?

2017-03-21 @ 06:00:03
God morgon raringar! Ännu en bra natt med lillan då hon vaknade vid 02.00 ch sover än. Hurra! Dock måste jag få fråga er andra med barn i samma ålder - hur nattar ni? Vår rutin är att vi äter middag vid 17.30 och då får hon en liten smakportion medan vi äter. Därefter busar vi lite och vid 18.30 får hon amma ena bröstet och äta ersättning om hon vill. Sedan badar vi henne eller gör en rutin vid blöjbytet (rengör, smörjer in o.s.v.) innan vi busar lite till i vår säng. Det kan vara lite sång och dans plus lek med hennes favoritleksaker men inget för uppjagande så att hon blir för pigg. Sedan lägger vi oss ner och ser ett avsnitt av någon serie medan jag ammar henne och ger henne ersättning och då somnar hon oftast. Sedan lyfter jag över henne till baynestet och då sover hon till nästa mattillfälle vilket jag försöker dra ut på nu så hon till slut inte ska behöva äta under natten.
Just detta funkar jättebra för oss och sedan vi började med det har vi i poincip inte haft en enda nattning som varit svår ("Ta i trä"). Dock har jag börjat förstå att det kanske inte är super att i princip amma henne till sömns eftersom det kan blir svårare at söva henne framöver då. Så jag skulle mer än gärna höra hur ni gör och om ni har några råd (inget dömmande) om hur vi enkelt skulle kunna ändra om rutinen bara lite. Vi ska även ta in spjälsängen snart till sovrummet men tänkte först börja med detta så att det inte blir för mycket nytt för vår lilla skrutt ♥.
Berätta gärna hur det funkar hos er och om ni har bra tips!
Taggar: 5-månaders baby, Få bebis att somna, Mom life, Nattningsrutin;
Kategorier: BABY C MOM LIFE 9

Kommentarer:
#1: Isabella
2017-03-21 @ 07:11:35

Nu är dottern äldre så kommer knappt ihåg hur vi gjorde då och har dessutom aldrig ammat; men vi får efter orden "Är det lätt, är det rätt" :). Nattningsrutinerna ändras mycket det första året så jag skulle säga följ C och inte försöka tvinga fram något som inte faller sig naturligt för er.

Sen kanske man kan testa just ersättning och nappflaska vid nattningen för att "få bort" just nattningsamningen, om man vill. Har som sagt aldrig ammat så kan vara helt ute och cykla.

Följ er magkänsla, då blir det rätt i slutändan 😊

Svar: Åh vad skönt att läsa! Och ja nu funkar det ju super så vi kanske får köra på aå här till tänderna kommer eller till hon vill nåt annat hihi. Kram fina du
ANNAWII

#2: Josefin
2017-03-21 @ 07:34:15

Min dotter är 1v yngre än din så är i samma fas just nu. Våra nattningar är så upp och ner. Vi försöker göra såhär: Går in i sovrummet och har en sänglampa tänd. Ger henne mat (ammar eller ersättning. När hon ätit klart så väntar vi ca 5 min för stt hon ofta kissar efter hon ätit. Sen sätter vi på en helt torr blöja och släcker sänglampa (och har bara en nattlampa igång istället). Lägger henne i sin säng så ligger vi bredvid och sjunger och håller handen eller strycker på magen. Ibland somnar hon efter 15 min men oftast bryter hon ihop för att hon inte riktigt kommer till ro. Då får vi ta upp henne ur sängen och gå med henne i famnen i 1 min. Och då däckar hon oftast och då kan vi lägga ned henne i hennes säng. Jag tänker att vi fortsätter såhär och förhoppningsvis blir det fler och fler nätter då hon kan somna själv i sängen. Just nu är det kanske 2 av 7 som hon kan somna själv. Sen kommer det säkert vara lättare i vissa perioder och när hon har sina utbecklingsfaser kommer det nog bli svårare. Viktigaste är att man själv som förälder tycker rutinen är överkomlig och att bebisen känner sig trygg, tycker jag i alla fall! 😊

Svar: Ja man får nog helt enkelt tänka att det inte alltid kommer vara lätt och att man får öva in en bra rutin. Just nu funkar våra nattningar superbra (hon har tom somnat med Micke utan amning) så det är jag tacksam över. Dock har vi haft perioder som varit jättejobbiga så det går i vågor. Kram fina
ANNAWII

#3: Josefin
2017-03-21 @ 07:46:06

Nu är min dotter snart 9 månader och hon äter fortfarande minst 1 gång peer natt. Hon har ammat fram till för några veckor sen. Vi har ingen speciell tid när vi lägger utan brukar se när hon börjar bli trött och gnugga ögonen. Blir oftast vid samma tid ändå mellan 19 och 20. Då har vi tagit å pyjamas och bytt blöja så när hon börjar ge signaler är vi snabba på att lägga henne i sin säng. Då får hon en flaska välling och somnar hon inte direkt brukar jag sjunga. Har alltid smma sång om och om igen. Tycker det är svårt att sluta ge natt mål själv, är ganska nöjd nu när hon bara äter en gång istället för typ 3-4 som tidigare. Blev bättre när vi började med välling! Jättesvårt att ge råd, , men följ magkänslan så blir det nog bra🙂

Svar: Ja visst är det svårt! Tror vi ska börja försöka äta middag tidigare när Micke är pappaledig så att vi kan ge henne gröt innan läggning, nu hinner hon inte bli tillräckligt hungrig för det. Kram och tack för att du delade!
ANNAWII

#4: Emelie
2017-03-21 @ 09:36:35

Min lilla är född 3/11-16 och våra rutiner har ändrat många gånger sedan dess. Just nu gör vi så att runt kl. 19 går vi in i badrummet och byter blöja och sätter på pyjamas innan hon får sina D-droppar. Sen går hon och jag in i sovrummet och bäddar upp hennes säng, öppnar fönstret och släcker ner. Därefter släcker vi ner lite i vardagsrummet och sänker ljudet om vi har tvn eller musik på. Sen ammar jag henne i soffan. Därefter säger vi godnatt till hennes pappa och går in i sovrummet. Jag pussar henne godnatt och lägger henne i hennes spjälsäng. Hon får nappen och en snutte och så sjunger jag alltid samma godnattvisa för henne. Jag säger godnatt igen och sen försöker jag att inte prata för mycket med henne för att visa att det är natt och nu ska vi sova. Ofta bökar hon runt några minuter, sparkar av sig täcket och spottar ut nappen. Jag brukar låta henne hålla på en stund och sätter mig då på vår säng eller går ut i köket och fixar lite (är borta Max 1 minut och går in igen direkt om hon börjar gnälla). Stoppar i nappen igen, lägger på täcket och säger godnatt. Ofta somnar hon snabbt, på kanske 5-10 minuter. Ibland får jag lägga en hand mot hennes kind och vagga sängen lite för att hon ska somna. I regel somnar hon vid 20 och sen sover hon ca 8h i sträck innan hon vaknar och vill amma. Då annars jag henne sittandes och lägger ner henne i hennes säng igen. Sen sover hon till ca kl. 6. När hon vaknar då så lyfter jag över henne till vår säng och liggammar. Hon brukar då sova vidare till ca kl. 8.

Innan tog vi bort hennes nest, men nu har jag precis fått lägga tillbaka det i hennes säng för att hon annars vänder sig från rygg till mage i sömnen och sedan vaknar ledsen varannan timme för att hon inte lärt sig vända sig tillbaka själv än.

Svar: Låter som att ni fått till en superbra rutin! Vi måste testa med spjälsängen igen men då jag börjar jobba snart har jag lite separationsångest så vill typ sitta ihop med henne nu 🙈. Kram
ANNAWII

#5: Ida
2017-03-21 @ 16:13:29

Har en sexmånaders. Hon får följa storebrors rutiner. Hon somnar för natten runt 19 precis som han gör. Byter till pyjamasar vid 18.30 sen äter storebror kvällsfika och borstar tänderna. Han sövs med en bok eller saga i sängen. Hon i famn eller sele, har ofta ammat vid 18.30, men ibland sövs hon med amning. Stor skillnad med hur de sover dock. Storebror har altid sovit rätt bra med få uppvak för oss och i egen säng. Lillasyster vill sova näranära och väcker oss ca 4g/natt, vaknar dock inte själv. Ammar på natten när hon vill. Så liten fortfarande så känner ingen stress ang sömnen!

Svar: Åh vad skönt att höra! Tror man måste köra på det som funkar och hon har ju inga tänder än så då gör det inte lika mkt med nattmål och att somna vid bröstet ❤️
ANNAWII

#6: Malin
2017-03-21 @ 20:29:19

Min gosse är 8 månader och jag ammar honom ofta till sömns fortfarande. Vi har försökt få honom att somna själv och det fungerar jättebra vissa kvällar och vissa inte alls vilket leder till gråt. Jag tycker inte det känns bra alls utan vill att han ska somna tryggt<3 jag tänker att man ska göra så som man känner fungerar bäst och som barnet mår bäst av och eventuella duster i framtiden får man ta då:) dessutom tycker jag att det är ENORMT mysigt att få ligga tätt intill, dom är bara så små en kort stund:) dessutom verkar våran vara i den typiska separationsfasen som brukar inträffa vid denna ålder och uttrycker just nu ännu tydligare att han behöver ha koll på att vi finns nära.

Svar: Åh jag känner precis samma! Vill att hon ska slumra in tryggt och så är det ju väldigt mysigt! Tiden för amning är ju också begränsad så det gäller att njuta av tiden ❤️. Kram
ANNAWII

#7: Dissys
2017-03-22 @ 18:16:25

Hihi åh jag känner igen mig så väl i det där med att amma till sömns. Var också orolig att hob inte skulle somna på annat vis. Men så vips var hon 9,5 månader och började bitas så jag bara gick ur sängen och väckte hennes pappa och sa att " nu får du söva henne, jag sover på soffan" Det tog två nätter sen slutade hon vilja amma och henens pappa kunde söva henne. Ibland tror jag att man stressar upp sig över framtiden. Så länge du och lillan njuter av amningen till sömns tycker jsg du ska följa det du vill. Ingen tonåring ammar sig ju till sömns hihi. Lycka till! ❤

Svar: Åh vad skönt att höra! Tänker också att Micke kan ta nätterna när han går på ledighet (han måste kliva upp 4 när han jobbar så vill inte lägga det på han nu). Då blir det ju ett lättare avslut. Jättebra råd! Kram
ANNAWII

#8: Nathanelle
2017-03-22 @ 20:15:19

Vi brukar börja göra Elliot nattklar vid 17:30, då han badar/tvättas, byter blöja osv. Sedan får han en flaska ersättning i sängen vid kl. 18, efter det brukar han ha lite svårt att somna, men brukar sjunga vaggvisor om och om igen och hålla honom tätt intill mig och så brukar han somna inom 15-20 minuter, alltid innan 19. Vi brukar äta middag efter det, känns skönt att ha lite tid för sig/oss själva på kvällen. Vi går och lägger oss runt 22 och då väcker jag honom så han får äta en flaska ersättning innan jag lyfter över honom till spjälsängen som står bredvid vår säng, där han brukar sova till 2-3. Sedan ammas han och somnar oftast om i vår säng. Kram

Svar: Åh vad skönt och vilken bra rutin! Jag somnar alltid med lillan men det är väl för att hon vaknar så tidigt på morgonen hihi. Kram
ANNAWII

#9: Anonym
2017-03-22 @ 21:33:45

Hej Anna! Jag vill bara varna för att amma lilla skatten till sömns när hon börjar få tänder. Bröstmjölken är ganska söt och tänderna behöver fluor och vila från mat (så gott det går😊) på natten. Med andra ord är det lite "dumt" att vänja barnet att somna med bröstet eller flaskan i munnen. Det sista man vill är ju att gå till tandläkaren och laga hål på ens lilla hjärta 😢 Men har det inte tittat upp några små risgryn än så tycker jag att ni ska köra på som ni gör! 💕

Svar: Hej fina! Jo jag vet, vi hade en tandhygienist på en föräldragrupp så set var en av anledningarna till min oro. Dock har hon inga tänder än (var falskt alarm tidigare) så då kör vi på som vanligt till situationen ändrar sig. Igår kväll skulle gon dock inte ammas i sängen utan ville bara ligga nära och somnade så ❤️. Kram
ANNAWII

Min profilbild

Kontakt samarbeten: annawiiblog@gmail.com »

bloglovin

Arkiv

2024:

01 02 03 04

2023:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2022:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2021:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2020:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2019:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2018:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2011:

02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
RSS 2.0